Over dingen veranderen

Dingen veranderen

Laten we het hebben over veranderen door dingen te doen. Even de statistieken erbij. Slechts 13% van de mensen blijken wereldwijd gelukkig met hun baan. Kennelijk is het niet heel makkelijk om je droom te volgen. Of je geluk in je werk te vinden.

Mijn meer cynische vrienden zeggen: je kan niet echt veranderen, mensen blijven altijd hetzelfde. In de kern klopt dat. Volgens de Bhagavad Gita hoeven we ook niet te veranderen:

We have an eternal fountain of wisdom, knowledge and bliss within us as soon as we get rid of our body & mind identification. That is enlightenment. That is Self-Realization.

Toch kan ik na jaren te hebben gecoacht een paar regeltjes geven, waarmee we in ieder geval gewoonten kunnen veranderen. En die dus kunnen leiden tot self-realization:

(i) motivatie is belangrijk;

(ii) we hebben een doel nodig; en

(iii) tenslotte een systeem.

(1) Motivatie

Motivatie is belangrijk om in beweging te komen. Er zijn echter verschillende soorten motivering. Belangrijk is het om intern gemotiveerd te zijn en het verschil te weten tussen extern en interne motivering. Bij interne motivering gaat het niet om de beloning (geld, applaus). Je doet het ook als je er niets mee verdient, omdat je iets heel graag wil doen. Het is waarvoor je uit je bed springt. Je bent vastbesloten - en laat je niet van je plan brengen door raadgevers die deze bezigheid, baan of project afraden.

Van externe motivering is sprake als de bewondering of goedkeuring van de buitenwereld voorop staat. Om te horen dat je er toe doet. Belangrijk bent, zo getalenteerd of knap. Onderzoek wijst uit dat extern gemotiveerden minder betrokken zijn bij wat ze doen. Meer fouten maken en sneller geneigd geneigd zijn te stoppen met het werk als de bewondering van anderen ophoudt.

Vraag je dus steeds af: zou ik het doen als ik niet betaald werd, of als mensen het niet zouden weten dat ik het doe. Als dat zo is, zit je al in de goede richting.

Als we eerlijk zijn, is motivering op zichzelf nog niet genoeg. Dat kan iedereen bevestigen die tien kilo wil afvallen. Motivatie, aangezwengeld door een motiverende speech, online filmpje of boek zakt weg na een maand, een week of na zelfs een dag. Na dag tien lokt de zak chips.

Bovendien leven we in een tijd waarin (digitale) afleiding op de loer ligt. En daar geven we graag aan toe. Als je wil weten wat de oorzaak is van ons obsessieve digitale swipen en lezen: lees het boek Indistractable: How to Control Your Attention and Choose Your Life van Nir Eyal (spoileralert: het ligt niet alleen aan het ‘duivelse Facebook’ of hoe gemeen je Iphone is geprogrammeerd). Een tip van Eyal: een automatische uit-schakeling op je router zodat je bijvoorbeeld na tien uur ‘s niet meer kan internetten, je telefoon op niet storen zetten, of je wifi uitzetten als je iets op je computer doet waar je aandacht bij wilt houden.

DAAROM:

(2) definieer een Doel

Zonder een doel is het lastig om naar een verandering toe te werken; of naar iets waar je trots op bent. Een goed vastgesteld doel heeft een moment waarop er afgerekend wordt op het succes.  Aan de Dam-tot-Damloop doen 60.000 mensen mee, en zeker 95% finisht. Waarom? Omdat er teveel op het spel staat, vrienden meekijken en je naar de finish toewerkt (het succes). Zonder doel heb je eindeloos de tijd om te filosoferen, allerlei dingen te bedenken die je tegenhouden, of gewoon je tijd te verprutsen met nietsdoen.

(3) Systeem

Dan het systeem. Een systeem heeft een aanleiding en een beloning. Probleem van het hebben van slechts een doel is dat je motivatie wegvalt als het doel bereikt is. Je valt in een zwart gat – kijk maar naar profvoetballers of andere topsporters. Volgens Scott Adams, schrijver van de succesvolle strip Dilbert in How to fail at almost everything and Still Win Big:

‘If you achieve your goal, you celebrate and you feel terrific, but only until you realize you just lost the thing that gave you your purpose  and direction. Your options are to feel empty and useless, perhaps enjoying the spoils of your success until they bore you, or set new goals and reenter the cycle of permanent failure.’

Aanleiding en beloning

Charles Duhig, behandelt in zijn boek The Power of Habit een systeem. Volgens Duhig worden gewoonten steeds gevormd door een aanleiding, de handeling zelf en daarna de beloning. De aanleiding: zet je hardloopschoenen alvast klaar als je de gewoonte van het rennen wilde oppakken. Telkens als je de schoenen ziet wordt de gedachte aan het rennen opgewekt - getriggerd. De handeling zelf is het rondje hardlopen. Dan de beloning; als ik hardloop neem ik een verse juice na afloop. Daar word ik blij van en ik zie er al naar uit als ik nog aan het rennen ben. En voor de volgende keren wordt het rennen minder zwaar in mijn hoofd omdat ik het associeer met iets fijns - de beloning. Een goed systeem heeft dus steeds (1) een aanleiding, dan (2) de actie zelf en tenslotte (3) de beloning.

Probeer het uit en laat me weten hoe het ging. En meld je aan voor de nieuwsbrief voor automatische updates van deze blog.

Robert de Wilde (@meetdewilde) is coach en mediator en voormalig advocaat in Nederland en de Nederlandse Antillen. Voor meer informatie over business coaching, personal coaching of online coaching, stuur een mail via contact.